Wiewiórka
Ruda wiewióreczka
buszuje po parku.
Szuka pośród liści
jesiennych podarków.
Znalazła orzeszki,
kasztanki, dwa piórka.
Schowała do dziupli
skarby te, ślicznotka.
Ukryła zapasy-
już pełne spiżarnie.
Zaśnie rudokitka
nim biały puch spadnie.
Obudzi się czasem,
by zjeść coś smacznego,
i żeby się bawić
z dziećmi w chowanego.
Janina Halagarda
Może wierszyk zachęci dzieci do obserwacji przyrody,poszukiwań darów jesieni w parku lub w lesie? Zainspiruje do przeprowadzenia ciekawych zabaw ruchowych i plastyczno- konstrukcyjnych.Gdyż o tej porze roku materiałów na takie działania jest co nie miara! A może pani lub mama opowie dzieciom ciekawostki o życiu wiewiórek, o ochronie zwierząt?
Wierszyk może też być inspiracją do robienia zapasów na zimę przez dzieci. Może rodzice już tego nie robią, można więc zaprosić do przedszkola babcię, która przyniesie jakieś smakołyki i pokaże, jak je zrobić.Ileż tu nowych sytuacji wychowawczych!
Wierszyk może też posłużyć do kształtowania pojęć matematycznych, wykorzystując zgromadzone zbiory: orzeszki, kasztany, piórka,liście i inne dary jesieni.Niech dzieci nimi się cieszą, bawią, manipulują, niech się uczą radośnie.Nie ograniczajmy się tylko do wypełniania „książeczek edukacyjnych”.To można uczynić już po zajęciach, indywidualnie, w wolnej chwili:)Więc wychodźmy z tego przedszkola, nie zamykajmy się pod kamerami. Niech dzieci doświadczą swobody ruchu,obserwacji, radości tworzenia.niech się uczy poprzez zabawę i doświadczenia,poprzez przeżycia.Wszak -„W przedszkolu- na wszystko jest czas”.